Judy Garland és Liza - két sors az idő filmszalagján
Balogh Erika
Forrás: Internet
Judy Garland — egy asszony, egy anya, egy örök gyermek. Szívéből születtek dalok, de könnyeiből lett legenda. Halálakor üvegkoporsóba temetik, mert a lánya Liza szerint, egy virágot csak így szabad a földbe tenni.
Az élet első felvonása – egy lány, aki énekelni született. A szülei fiút vártak, a tényt hogy lánynak született, anyja soha nem bocsátotta meg neki. Az apa homoszexualitása csak később derül ki, ez mérgező viták sorozatát jelentette. A békés és meleg otthon képe, már ekkor is csak illúzió.
Az árnyék, már születésekor ott ült a bölcső szélén. Zsarnoki anyja szavaiban soha nem volt ott a szeretet. A totyogó kislány már ekkor a színpadon áll, és a családfő megélhetési forrása. A show világ tarka fényei mögött egy kislány van – aki csak annyit akart, hogy szeressék. Az MGM rideg döntése, mikor huszonkilenc évesen „öregnek” nyilvánították, egy újabb törés az amúgy is törékeny nő életében.
Vincent Minelli, férj és barát Ő volt az első, aki nem a reflektorfényt látta, hanem a valóságot, egy hanem a magányos és fel nem nőtt kislány képét. Mellette Judy rövid időre békében létezhetett. Gyermekei voltak a belső iránytűi, köztük Liza – aki olykor az anyja lelki vezetőjévé vált. Ha csalódott mindenben, Judy hozzá menekült szavakkal és sóhajokkal. A kamasz Liza már ekkor is, felnőtt szerepbe kényszerült.
Judy előző életének árnyai – Spanyolország csendje, a XVIII. század suttogása még visszhangzik a mostani élete rezdüléseiben. Spanyol feleségként, anyagilag jómódban, de belső sivatagban élt. Vallása nem adott kapaszkodót, csak zűrzavart. Papja újabb gyónásra szólította, érzéketlenül a földi bűnökrők beszél. A lélek ellen elkövetett bűnökről fogalma sincs. Végtére is az inkvizíció hazájáról beszélünk, ahol még a királynék korai halála is ennek a korszaknak a maradványa. Gyermekeit elveszítette, egy fiú maradt, aki később hátat fordított neki.
Szeretett — de nem választhatott, a család döntése ellen nincs lázadás. Az idegrendszere már akkor gyengülni kezdett – az érzések ebben a korban csak zavaró tényezők.
Mit hozott, és mi jelentett otthont a számára? A vallás fájdalmas árnyából, ebben az életében fényt adott a világnak. Nem kényszer, hanem mentőöv lett belőle. Halálakor egy kis kapcsos imakönyvet helyeztek a kezébe – az ima csöndje volt az utolsó dallam, amit elvitt magával.
Feleségként csak Minelli mellett bontakozhatott ki, a többi kapcsolatában a hűtlenség démonával került szembe. Partnerei kihasználták, érzéseit lábbal taposták, és a kis „Dorothy” egész életében a szivárvány másik oldalára kívánkozott. Ahol nincs fájdalom, és csak a szeretet számít. Gyermekei itt maradtak vele, bár egy elhallgatott abortusz emléke kísértette egész életében.
Az ideális élet – több hit és idő önmagában, és önmaga megértésére. Érzelmek, melyeket nem csak élni, hanem irányítani kellett volna. Gyermekei nem kis felnőttek voltak — csak gyermekek, akiknek figyelem és szeretet járt volna.
Ő volt Dorothy, akit a forgószél Óz birodalmába repített – de a való világban nem várta Smaragdváros. Judy sorsa hullámvasút volt: emelkedések, melyektől megszédült, zuhanások, melyektől a földbe csapódott.
A férfiakban kereste a támaszt, apa emlékét keresve — aki korán elment, és soha nem jött vissza. Csak felnőttként szembesült a fájdalmas titokkal, de ez sem segített a veszteséget feldolgozni.
A művészet, mint menedék, a világ, mint zűrzavar. Ez a kettősség, és az önmagára figyelés hiányzott az életéből. A pénzt képtelen volt kezelni, az állandó pénzzavar az élete részévé vált. Csak a művészet — az volt az egyetlen hely, ahol még önmaga lehetett.
Állandó utazások, egyedüllét, kifizetetlen számlák — mindez háttérzenéje volt egy léleknek, aki sokat tanult, de semmit sem tudott megélni ezekből a tanításokból. Egy madár, akinek a szárnyai tépettek voltak, éneke a boldogságról szólt, és a sírás volt az igazi önvalója, akit senki nem látott.
Liza öröksége – Anyai árnyék és belső fény
Az anya életének szabálytalan hullámai, már Liza korai éveit meghatározták. A fájdalmas rezgések – a csalódások, a zavaros ösvények – mind tovább gyűrűztek. Ő is, mint Judy, a szeretet után nyúlt, de gyakran csak árnyat talált.
Az éjszakák fénye, és fojtogató homálya lett a menedéke: alkohol, röpke kapcsolatok, és a hiedelem, hogy a körülötte lévő emberek valóban hozzá tartoznak. Barátokat keresett – de érdekből hozzá csapódott alakokat talált, akiket a szívével akart látni, de a lélek tudta: hamis tükrök voltak.
Mégis Liza idegrendszere erősebb, szilárdabb, mint Judyé valaha volt. A férfiak - akik anyját kihasználták - idővel megtanulja kiismerni őket. A vérvonalban ott csillog Vincent Minelli művészi öröksége – finomság, tehetség, tartás.
Liza tud hibázni, mint minden ember, de tévedéseibe nem roppan úgy bele, mint Judy, hanem ezek a kerülőutak tanítják. Az életet nem csak éli, alkotja is – maradandóbban, mélyebben, mint Judy tette. A Judy- kultusz alanya helyett, egy erős és érett nő, aki meg tanul együtt élni a múlttal és a hibákkal.
A két lélek külön utakon. Judy örökké Dorothy maradt – a kis lány Kansas-ből, akit a forgószél az álmok világába sodort. Ott maradt, ahol minden bizonytalan, ahol a Smaragdváros túl messze van.
Liza azonban az idővel felnőtt önmagához. Lépésről lépésre, döntéstől döntésig kiteljesítette azt, amit az anyai fájdalom nem tudott elmondani: hogy a belső fényt nem örökölni kell, hanem felébreszteni.
.............................................
Judy és Liza – Párbeszéd az emlékezet színpadán (Képzeletbeli jelenet, egy öltöző tükrében, ahol nem égnek a fények, csak két lélekláng világít.)
Judy (lágyan, kissé fáradtan): Tudod, Liza… néha még most is elgondolkodom, hogy akkoriban valóban tudtam-e, mi az a szeretet. Annyit kerestem, annyit vártam — de ritkán érkezett őszintén.
Liza (komolyan, de gyengéden): Anya, te mindig tudtál szeretni. Csak épp sosem tanítottak meg téged magadat szeretni. Ezt tőled kaptam — ezt a fájdalmat. De próbálom tanulni, lassan, lépésekben.
Judy (bűntudatosan mosolyogva): Sajnálom, hogy ezzel ajándékoztalak meg. Nem tudtam mást átadni, csak az éjszakák színét és a színpad mögötti csendet.
Liza (leül mellé, kezeit az anyjáéba fonva): De adtál dalt is, hangot, egy világot, amit belülről érthettem meg. A túlélés ritmusát, és azt a különös képességet, hogy minden könnyből fényt lehet csiholni.
Judy (halkan nevetve): Mintha te lennél az én éneklő lelkem. Nálam hangosabban beszélsz, jobban állsz a reflektorfényben, mint én valaha.
Liza (szemében könnyek): Mert bennem ott vagy te. A sebek, amiket nem láttál, az álmok, amiket nem tudtál megvalósítani — én viszem tovább. Nem ugyanúgy, nem hibátlanul — de szeretettel.
Judy (meghatottan): Tudod… mindig azt akartam, hogy te ne menj el Kansasból, csak ha tényleg hív a forgószél. De ha hív, akkor repülj bátran, és vidd magaddal a dalom
Az élet első felvonása – egy lány, aki énekelni született. A szülei fiút vártak, a tényt hogy lánynak született, anyja soha nem bocsátotta meg neki. Az apa homoszexualitása csak később derül ki, ez mérgező viták sorozatát jelentette. A békés és meleg otthon képe, már ekkor is csak illúzió.
Az árnyék, már születésekor ott ült a bölcső szélén. Zsarnoki anyja szavaiban soha nem volt ott a szeretet. A totyogó kislány már ekkor a színpadon áll, és a családfő megélhetési forrása. A show világ tarka fényei mögött egy kislány van – aki csak annyit akart, hogy szeressék. Az MGM rideg döntése, mikor huszonkilenc évesen „öregnek” nyilvánították, egy újabb törés az amúgy is törékeny nő életében.
Vincent Minelli, férj és barát Ő volt az első, aki nem a reflektorfényt látta, hanem a valóságot, egy hanem a magányos és fel nem nőtt kislány képét. Mellette Judy rövid időre békében létezhetett. Gyermekei voltak a belső iránytűi, köztük Liza – aki olykor az anyja lelki vezetőjévé vált. Ha csalódott mindenben, Judy hozzá menekült szavakkal és sóhajokkal. A kamasz Liza már ekkor is, felnőtt szerepbe kényszerült.
Judy előző életének árnyai – Spanyolország csendje, a XVIII. század suttogása még visszhangzik a mostani élete rezdüléseiben. Spanyol feleségként, anyagilag jómódban, de belső sivatagban élt. Vallása nem adott kapaszkodót, csak zűrzavart. Papja újabb gyónásra szólította, érzéketlenül a földi bűnökrők beszél. A lélek ellen elkövetett bűnökről fogalma sincs. Végtére is az inkvizíció hazájáról beszélünk, ahol még a királynék korai halála is ennek a korszaknak a maradványa. Gyermekeit elveszítette, egy fiú maradt, aki később hátat fordított neki.
Szeretett — de nem választhatott, a család döntése ellen nincs lázadás. Az idegrendszere már akkor gyengülni kezdett – az érzések ebben a korban csak zavaró tényezők.
Mit hozott, és mi jelentett otthont a számára? A vallás fájdalmas árnyából, ebben az életében fényt adott a világnak. Nem kényszer, hanem mentőöv lett belőle. Halálakor egy kis kapcsos imakönyvet helyeztek a kezébe – az ima csöndje volt az utolsó dallam, amit elvitt magával.
Feleségként csak Minelli mellett bontakozhatott ki, a többi kapcsolatában a hűtlenség démonával került szembe. Partnerei kihasználták, érzéseit lábbal taposták, és a kis „Dorothy” egész életében a szivárvány másik oldalára kívánkozott. Ahol nincs fájdalom, és csak a szeretet számít. Gyermekei itt maradtak vele, bár egy elhallgatott abortusz emléke kísértette egész életében.
Az ideális élet – több hit és idő önmagában, és önmaga megértésére. Érzelmek, melyeket nem csak élni, hanem irányítani kellett volna. Gyermekei nem kis felnőttek voltak — csak gyermekek, akiknek figyelem és szeretet járt volna.
Ő volt Dorothy, akit a forgószél Óz birodalmába repített – de a való világban nem várta Smaragdváros. Judy sorsa hullámvasút volt: emelkedések, melyektől megszédült, zuhanások, melyektől a földbe csapódott.
A férfiakban kereste a támaszt, apa emlékét keresve — aki korán elment, és soha nem jött vissza. Csak felnőttként szembesült a fájdalmas titokkal, de ez sem segített a veszteséget feldolgozni.
A művészet, mint menedék, a világ, mint zűrzavar. Ez a kettősség, és az önmagára figyelés hiányzott az életéből. A pénzt képtelen volt kezelni, az állandó pénzzavar az élete részévé vált. Csak a művészet — az volt az egyetlen hely, ahol még önmaga lehetett.
Állandó utazások, egyedüllét, kifizetetlen számlák — mindez háttérzenéje volt egy léleknek, aki sokat tanult, de semmit sem tudott megélni ezekből a tanításokból. Egy madár, akinek a szárnyai tépettek voltak, éneke a boldogságról szólt, és a sírás volt az igazi önvalója, akit senki nem látott.
Liza öröksége – Anyai árnyék és belső fény
Az anya életének szabálytalan hullámai, már Liza korai éveit meghatározták. A fájdalmas rezgések – a csalódások, a zavaros ösvények – mind tovább gyűrűztek. Ő is, mint Judy, a szeretet után nyúlt, de gyakran csak árnyat talált.
Az éjszakák fénye, és fojtogató homálya lett a menedéke: alkohol, röpke kapcsolatok, és a hiedelem, hogy a körülötte lévő emberek valóban hozzá tartoznak. Barátokat keresett – de érdekből hozzá csapódott alakokat talált, akiket a szívével akart látni, de a lélek tudta: hamis tükrök voltak.
Mégis Liza idegrendszere erősebb, szilárdabb, mint Judyé valaha volt. A férfiak - akik anyját kihasználták - idővel megtanulja kiismerni őket. A vérvonalban ott csillog Vincent Minelli művészi öröksége – finomság, tehetség, tartás.
Liza tud hibázni, mint minden ember, de tévedéseibe nem roppan úgy bele, mint Judy, hanem ezek a kerülőutak tanítják. Az életet nem csak éli, alkotja is – maradandóbban, mélyebben, mint Judy tette. A Judy- kultusz alanya helyett, egy erős és érett nő, aki meg tanul együtt élni a múlttal és a hibákkal.
A két lélek külön utakon. Judy örökké Dorothy maradt – a kis lány Kansas-ből, akit a forgószél az álmok világába sodort. Ott maradt, ahol minden bizonytalan, ahol a Smaragdváros túl messze van.
Liza azonban az idővel felnőtt önmagához. Lépésről lépésre, döntéstől döntésig kiteljesítette azt, amit az anyai fájdalom nem tudott elmondani: hogy a belső fényt nem örökölni kell, hanem felébreszteni.
.............................................
Judy és Liza – Párbeszéd az emlékezet színpadán (Képzeletbeli jelenet, egy öltöző tükrében, ahol nem égnek a fények, csak két lélekláng világít.)
Judy (lágyan, kissé fáradtan): Tudod, Liza… néha még most is elgondolkodom, hogy akkoriban valóban tudtam-e, mi az a szeretet. Annyit kerestem, annyit vártam — de ritkán érkezett őszintén.
Liza (komolyan, de gyengéden): Anya, te mindig tudtál szeretni. Csak épp sosem tanítottak meg téged magadat szeretni. Ezt tőled kaptam — ezt a fájdalmat. De próbálom tanulni, lassan, lépésekben.
Judy (bűntudatosan mosolyogva): Sajnálom, hogy ezzel ajándékoztalak meg. Nem tudtam mást átadni, csak az éjszakák színét és a színpad mögötti csendet.
Liza (leül mellé, kezeit az anyjáéba fonva): De adtál dalt is, hangot, egy világot, amit belülről érthettem meg. A túlélés ritmusát, és azt a különös képességet, hogy minden könnyből fényt lehet csiholni.
Judy (halkan nevetve): Mintha te lennél az én éneklő lelkem. Nálam hangosabban beszélsz, jobban állsz a reflektorfényben, mint én valaha.
Liza (szemében könnyek): Mert bennem ott vagy te. A sebek, amiket nem láttál, az álmok, amiket nem tudtál megvalósítani — én viszem tovább. Nem ugyanúgy, nem hibátlanul — de szeretettel.
Judy (meghatottan): Tudod… mindig azt akartam, hogy te ne menj el Kansasból, csak ha tényleg hív a forgószél. De ha hív, akkor repülj bátran, és vidd magaddal a dalom
Hozzászólások
Még nincs hozzászólás.
Jelentkezz be, hogy hozzászólhass a novellához!